6/10/2009

Masa Depan Yang Masih Samar

17th Jamadil Akhir 1430/10th June 2009
2:15pm


Alhamdulillah… Alhamdulillah… Alhamdulillah…. Allahu Akbar…


Akhirnya aku sudah menjadi penganggur, bukan lagi student :D. Sudah dua hari aku telah merdeka dari cengkaman peperiksaan. Buat rakan-rakanku yang masih belum merdeka, gambatte ne… teruskan usaha anda. Mohon pertolongan daripada Allah. Mohonlah kekuatan dariNya. Dia sahajalah sumber kekuatan kita semua.

Apabila ramai rakan-rakan yang bergembira dan bersorak akan kemerdekaan mereka, aku masih terdiam ragu-ragu. Aku tahu, perjalananku masih jauh. Masa depanku masih lagi samar-samar. Belum di dalam bayanganku lagi. Apakah nasibku selepas ini?

Jika aku lulus dalam peperiksaanku kali ini, aku bakal mendapat sijil ijazah MEng Mechanical Engineering. Engineer. Adakah aku bakal berakhir dalam bidang kejuruteraan? Ish, tak dapat kubayangkan. Sudah 4 tahun aku berada dalam bidang ini. Aku tahu ini bukan bidangku. Aku tahu aku tidak sesuai dalam bidang ini. Jadi, bagaimana?

Itu yang menjadi kerisauanku. Kesoronokan menamatkan pelajaran tak dapat kurasai sepenuhnya, apabila memikirkan tentang hal ini.

Aku bersyukur yang amat-amat apabila ramai rakanku yang telah berjaya di’offer’ oleh company-company besar deperti PWC, Exxon Mobile dan PETRONAS. Insya Allah, masa depan mereka terjamin di sana. Aku?

Bukan wang ringgit yang kukejar. Tetapi, aku juga perlukan secebis rezeki untuk aku meneruskan hidup. Apa lagi untuk perjalanan dakwah. Semua memerlukan wang. Jadi, aku tahu aku perlu juga bekerja. Tidak boleh bergantung sepenuhnya kepada suami sahaja untuk memberi nafkah padaku (amboii… jauhnya berfikir.. heheh.. ).

Pada mulanya, aku bercadang untuk pulang sahaja ke Malaysia dan apply untuk menjadi tenaga pengajar MARA. Sekurang-kurangnya, aku tidak perlu membayar kembali hutangku pada MARA yang beribu-ribu itu.

Aku tidak tahu mengapa sungguh kuat hatiku untuk menjadi seorang guru. Dengan menjadi seorang guru, aku dapat mendekati hati-hati manusia. Bukannya seorang engineer tidak boleh. Tetapi, aku rasa inilah method yang terbaik buat diriku. Kerana peluang untuk aku bertemu dan berinteraksi dengan syabab-syabab lebih tinggi. Semoga Allah memudahkan urusanku, dan meluruskan niatku.

2nd option, untuk menjadi Tutor di university-university di Malaysia. Kelebihannya, aku boleh juga mencapai matlamatku yang tadi. Gaji juga lebih tinggi (kot… ). Dan peluang untuk aku menyambung pelajaran juga lebih tinggi. Tetapi, sebanyak manakah peluang untuk aku dapat menepati matlamatku tadi jika aku menjadi seorang Tutor? Entahlah.. keliru… keliru…

Apa-apapun, aku apply sahajalah mana-mana pun. Aku berdoa pada Allah semoga kurniakan mana yang terbaik buat diriku dan semoga Allah memudahkan segala urusanku dan kalian…


Wallahu a’lam…

1 comment:

Hacked by w3d0z said...

moga Allah mudahkan semua urusan kau Han=)

insya Allah mana2 pilihan yg kau buat, pastikan matlamat kau jelas.
Kita yang perlu adapt dgn suasana. Moga2 dapatlah biah suasana kerja yang baik insya Allah.

ku juga cuak dengan masa depanku..
doakan kita bersama!