6/18/2009

Mari menawan hati...

25 Jamadil Akhir 1430/18th June 2009
12:11 pm


Tuk..tuk.. tuk..


Ku terdengar pintu rumahku diketuk. Pada ketika itu, aku berada di dalam bilik. Terasa malas untuk membukanya. “Posmen agaknya. Biarlah. Kalau ade parcel, mesti akan tinggalkan kad merah memberitahu parcel akan diletakkan dalam blue bin.”

Tuk.. tuk.. tuk…

“Aik.. tabahnya posmen ni duk ketuk pintu rumah aku ni. Bukan posmen kot.”

Aku pun dengan pantas mencapai jaket dan tudungku dan memakainya. Inilah satu sebab mengapa aku malas benar untuk membuka pintu apabila posmen datang ke rumah. Malas nak kelam-kabut nak bersiap. Huhuh…

Selepas pintu rumah ku buka, bukan seperti yang kujangkakan. Bukan posmen, tetapi dua orang wanita Inggeris yang berumur 20-an tersenyum padaku. Manis.

“Hello, how are you today?”
“Oh, I’m fine.” Aku membalas senyumannya.
“Great. Sorry to bother you. But we’re here to share with you a good news. Do you want to know what it is?”


Dalam hati, aku dah tahu apa yang kau nak beritahu.

“Oh, yeah. Sure.”
“But before that, I’d like to ask you. Do you have any faith?”
“Yeah, I’m a muslim.”
“Oh, great. So, what do you think about the wars that keep happening in this world? Do you think there is an end for that? What do you think in your faith point of view?”


Aku mula cuak apabila aku diajukan soalan begitu. Bukan aku tidak tahu jawapannya. Tapi, factor bahasa yang menjadi masalah.

“Well, in my opinion, if they follow what God has told them to do, there will be no such war. God has forbid violence, like, killing, oppression and so on. So, if all human being really keep holding the principle, this world will be a better place to live, insya Allah.”
“Yeah, that’s so true. That’s what Bible has taught us…”


Wanita itu pun menerengkan apa yang dia faham mengenai ajaran Bible itu. Dia juga ada menyuruh aku membaca satu verse dari Bible tersebut. Kalau tak silap, isinya lebih kurang bermaksud ‘Tuhan itu berkuasa ke atas seluruh manusia. Tetapi kehadiran syaitan menyebabkan manusia itu tersasar.’

Mm.. I agree with that. Islam pun ajar perkara yang sama. Tetapi, berdasarkan apa yang telah diterangkan oleh wanita itu, Tuhan memang berkuasa atas seluruh manusia. Tetapi, di dunia ini, Tuhan tidak berkuasa sepenuhnya kerana adanya syaitan yang mempunyai kuasa di muka bumi. Di situ, aku menunjukkan ketidaksetujuan. Aku pun memeberikan pandanganku.

“That’s a little bit different in my religion. In Islam, we’ve been taught that God has ultimate power to all mankind. He has sent human here to govern the world in the correct (Islamic) way, as what God has told us. But, we’ve been given an option, whether to choose the right or wrong paths. This is where God wants to test us how much we believe in Him. That’s also why God has created Heaven and Hell.”

Selepas aku luahkan semuanya, aku mula rasa takut. Adakah aku memberitahu perkara yang sepatutnya? Terlebih cakapkah?

Tapi, dia tetap tersenyum seakan-akan bersetuju. Dia pun menyatakan pandangannnya juga dan mengeluarkan satu phamplet bertajuk, ‘Would You Like to Know the Truth? Dia meminta aku membacanya dan membuat perbandingan antara ajaran Islam dan Bible, dan memberikan pendapatku padanya the next time they come.

Selepas itu, mereka berbual-bual denganku, bertanya namaku, asalku… seakan ingin berkenalan. Mereka memuji-muji Malaysia, mengatakan “one day I’ll go to Malaysia. I’ve heard Malaysia is a very beautiful country and has a very nice weather." Aku pun mula seronok berbual dengan mereka. Peramah dan nampak sangat sincere.

Setelah lebih kurang 10 minit, mereka pun beredar.

Apa yang ingin aku kongsikan di sini sebenarnya?

Aku kagum. Tetapi bukan dengan ajaran yang disampaikan. Tetapi, aku kagumi dengan cara mereka menyampaikan ajaran Bible itu. Cara itulah cara yang telah diajar oleh Rasulullah SAW junjungan kita. Cara memikat hati. Senyuman tidak pernah lepas dari mulut mereka. Cara mereka bertutur juga sangat lembut. Dan juga keikhlasan yang terpancar. Walaupun mereka mengetahui aku beragama Islam, dan terus memberikan pendapat dari sudut pandangan Islam, mereka tidak pernah menunjukkan rasa jelek, malah mereka tetap sabar. Mereka tidak pernah menidakkan. Mereka hormat akan pandangan orang lain.


Pendek kata, mereka ada skill menambat hati mad’u-mad’u mereka.

Jika semua mubaligh-mubaligh kristian mempunyai skill seperti ini, tidak hairanlah ramai muslim yang murtad, kerana jatuh dalam perangkap hati ini.

Wahai umat islam!! Bangkitlah dari tidur!!! Qum….!!! Fa anzir!!! Mari kita saling member peringatan kepada mereka yang masih ‘mengantuk’ dan juga ‘lelap’. Ingatlah!! Dakwah kita adalah dakwah hati… kerana iman itu terletaknya di hati.


Wallahu a’lam…


p/s: sori if macam provocative… pendapat sahaja…

No comments: