5/11/2009

Nikmat Musim Exam

16 Jamadil Awwal 1430/11th May 2009
9:41am


Tahun terakhir... Semester terakhir… peperiksaan terakhir… penentu… Berdebar… cuak… semua perasaan bercampur baur. Mana tidaknya. Selepas ini, aku bakal melangkah ke alam yang lain pula. Setelah hampir 17 tahun aku bergelar pelajar, selepas ini aku bakal masuk ke alam pekerjaan pula. Apakah nasibku selepas ini?



Tinggalkan itu buat sementara waktu. Sekarang ini, aku mahu focus pada viva dan exam yang bakal berlangsung kurang dari sebulan. Giliranku untuk viva adalah pada 19th May pada jam 2:15pm. Antara rakan-rakanku, aku adalah orang yang terakhir untuk membuat presentation tentang final year project kami. Gementar sungguh rasanya. Tak suka untuk membuat public speaking. Ya Allah, kuatkanlah hati-hati kami.

Dahulu aku sering merasakan musim exam ini adalah satu musim yang banyak menghalangku daripada program-program luar. Daurah, talk, usrah dan sebagainya. Hatiku berasa sangat kering bila aku terlalu busy study untuk exam, kerana kurangnya pengisian ruh yang kuterima. Selalunya usrah banyak membantuku untuk refresh imanku kembali, dan mengembalikan aku kembali ke lingkungan sunnah selepas ‘futur’ (lemah semangat, kalah) di pertengahan jalan. Tetapi, bila tiba waktu exam, aku tidak dapat membusykan diri aku dengan program-program seperti itu lagi, untuk concentrate dalam study. Semua itu untuk islam juga. Tetapi, hatiku rasa kekosongan.

Hanyut dengan perasaan itu, aku kembali diingatkan oleh seorang sister. Kata-katanya itu betul-betul telah membuatkan diriku tertampar. Betul katanya. Peraasaanku itu telah mengggambarkan betapa tidak syumulnya diriku ini. Islam itu bukanlah terletak pada usrah semata-mata, tetapi pada keseluruhan hidup kita. Makan, minum, duduk, berdiri, berbual dan juga STUDY. Aku lupa tentang itu.

Pada zaman sekarang ini, mungkin kita tak dapat berjihad di medan perang seperti sahabat-sahabat Rasulullah SAW dahulu. Tetapi, aku ada medan lain di mana aku boleh berjihad padanya. Study adalah salah satunya. Dan salah satu ujian dalam medan study adalah exam. Pada waktu inilah segalanya teruji. Adakah aku ini benar-benar meletakkan niat studyku hanya untuk Allah ataupun sekadar melakukan sebagai rutin? Jika benar-benar aku study hanya kerana Allah SWT, sepatutnya pada waktu exam seperti ini, aku sudah tentu akan meletakkan sepenuh pergantunganku kepadanya. Ibadatku juga semakin bertambah. Qiamullail ku juga semakin bertambah. Hatiku juga semakin kuat kerana yakinnya akan pertolongan Allah. Dan kerana yakinnya akan segala keputusan itu telah pun tertulis. Hanya tinggal kita sahaja untuk menjalankan tugasan kita. study sungguh-sungguh. Berjihad. Jika di waktu ini, tingkat ibadahku masih di takuk yang lama, maka itulah sebagai indicator bahawa masih lemahnya imanku. Kalah dengan ujian dunia.

Oleh itu, jom kita sama-sama berjihad di medan yang kita masing-masing ceburi. Tak kiralah medan exam, pekerjaan, perkahwinan atau apa-apa sahaja. Jangan hadkan diri kita daripada menceburkan diri dengan dunia, kerana dunia itu memang sebagai hadiah untuk kita dari Allah SWT. Tetapi, ceburkanlah diri kita dengan apa sahaja di dunia ini dengan dasar iman dan taqwa. Ambillah apa sahaja opportunity yang ada dalam dunia ini, demi memartabatkan islam di mata dunia kembali.

By the way, saja nak bagitahu. This is my exam timetable:




Doakan kejayaan kita bersama ya!!

Wallahu a’lam…

No comments: