11/10/2007

Cobaan.......


27 Syawwal 1428 / 7 November 2007
11:29am


Ku menyusuri jalan ke destinasiku. Hampir setiap hari aku akan melalui jalan yang sama. Dan hampir setiap hari juga aku akan menyeberangi taman permainan bersebelahan Springfield School itu. Entah mengapa, hati ini seringkali terhibur setiap saat kumelihat pelbagai ragam kanak-kanak bersuka-ria, bergelak-tawa. Ada juga yang ditemani oleh ibu-bapa mereka. Bagiku, tempat ini adalah salah satu medan untuk mengeratkan hubungan. Alangkah riangnya mereka.

Ku mengimbau kembali zaman kanak-kanakku. Adakah aku seriang mereka? Aku mula terkenang, zaman kanak-kanakku penuh warna-warni. Tidaklah hanya dipenuhi dengan gelak-tawa semata-mata. Tangisan juga sering menemani. Pernah juga terkeluar dari mulut ini kata-kata kesal… “Malang sungguh aku…”

Masa berlalu dengan sangat pantas sekali. Aku meningkat remaja. Pada waktu itu, aku banyak belajar sesuatu yang baru. Pada waktu itu, aku mempunyai terlalu banyak kemahuan. Kerap kali aku memberontak apabila aku gagal mencapai kemahuanku itu. Sekali lagi aku menyalahkan takdir.

Hari demi hari, umurku makin meningkat. Walaupun umurku masih lagi di ambang kedewasaan, namun sudah banyak yang telah kulalui dan kupelajari. Aku mulai sedar dengan hakikat kehidupan. Kadang-kala aku tersenyum sendiri, apabila mengenang kembali yang aku pernah hampir berputus harapan tatkala ‘ujian kecil’ yang menimpaku sewaktu ketika dahulu. Apalah sangat ‘dugaan berat’ yang kurasakan ketika itu untuk dibandingkan dengan apa yang kusering alami ketika ini. Pada ketika ini, lebih banyak lagi perkara yang perlu aku fikirkan. Termasuklah soal masa depanku. Sungguh berat kurasakan bebanan ini.

Seringkali aku mengeluh, tatkala dugaan datang menimpa. “Mengapalah aku yang lemah ini yang dipilih untuk menerima dugaan seberat ini…” Kemudian, aku terdiam sejenak. Astaghfirullah… Lupakah aku… “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya (2:286)” Apa yang perlu aku lakukan hanyalah kesabaran dan pergantungan 100% kepada Allah. Dan juga keyakinan yang kukuh bahawa pertolongan Allah akan datang kepada hamba-hambaNya yang bertawakal (3:122). Apalah sangat dugaan ku ini jika ingin dibandingkan dengan penderitaan RasuluLlah dan para sahabat. Sabar menahan cacian dan kejian. Tabah menghadapi sebarang tentangan hebat demi menegakkan kalimah syahadah itu. Bekalan mereka hanyalah ketabahan, ketaqwaan, tawakal dan usaha yang tak pernah putus. Itu sahaja rahsia mereka. Namun dengan bekalan itulah juga Islam berjaya dibawa ke mata dunia satu ketika dahulu.

Dan bagaimana dengan aku? Baru sahaja diuji dengan ujian yang kecil, aku sudah mengalah.

Astaghfirullah….

Tawakkaltu ‘alaLlah….

Dan kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata ‘Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun’ (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali). Mereka itulah yang memperoleh ampunan dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk…” (2:155-157)

‘Inna lillahi wa inna ilaihi raajiun…


No comments: