5/27/2008

Jihad Pen Dan Kertas

22 Jamadil Awwal 1429/27th May 2008
9:26 am




Penat sungguh otak. Sudah tepu rasanya otak ini untuk menerima lagi sebarang info-info baru yang baru untuk diulangkaji. Tepu? Heh, macam lah ilmu itu berbentuk fizikal dan mempunyai jisim yang boleh menepukan otak. Padahal otak ini boleh saja untuk dipenuhkan dengan segala ilmu yang ada di dunia ini (tanpa melangkaui batas-batas ilmu Allah of course). Dengan izin Allah. Tetapi, kenapa otak ini berasa seakan-akan sudah tidak mahu lagi menerima sebarang ilmu baru? Mungkin ini silapku. Apa-apa pun, otak ini juga adalah makhluk Allah yang serba kekurangan. Masakan otak ini boleh menerima ilmu sekaligus pada waktu yang sama, tanpa diberi rehat. Dan mungkin juga kerana hati ini tidak cukup berzikir kepada Allah, yang menyebabkan Allah tidak mengizinkan otakku boleh bekerja dengan lebih kuat lagi. Salahku. Minta maaf, ya Tuhan.


Aku akan menduduki peperiksaan bermula pada hari lusa bersamaan 24 Jamadil Awwal 1429/29th May 2008 pada jam 9am. Lagi 2 hari sahaja. Namun persediaanku cukup sedikit sekali. Aku memang sungguh degil. Sudah acapkali aku menerima padah akibat last minute preparation. Namun, tidak mahu pula aku belajar dari kesilapan itu. Kawan-kawan, jangan jadi seperti aku ya!

Kadang-kadang aku cukup tidak sukakan waktu-waktu peperiksaan seperti ini. Kerana di waktu ini, aku bagaikan ditimpakan ujian yang amat besar. Aku berusaha menelaah bersungguh-sungguh. Kemudian di waktu peperiksaan aku memang tidak lupa untuk berdoa. Bertawakkal lah kononnya. Sehingga aku lupa apa erti tawakkal yang sebenarnya. Kerana apabila aku menerima keputusan peperiksaanku itu, jika keputusan itu tidak baik, aku mula berasa sedih dan hiba. Aku menyalahkan diri sendiri (alhamdulillah, aku tidak pernah menyalahkan Tuhan. Na’uzubillah min asy-syaitani ar-rajiim). Tapi apakah erti tawakkal itu sebenarnya? Tawakkal itu adalah kita berserah kepada Allah SETELAH BERUSAHA sehabis baik dan menerima dengan REDHA AKAN NATIJAH yang bakal diturunkan oleh Allah. Ada 2 points di situ. Berusaha dan redha. Aku selalu terlupa. Aku masih tidak cukup bertawakkal. Nipis sungguh imanku. Aku bagaikan menganggap Allah itu tidak adil, padahal Allah itu Maha Mengetahui akan segala urusanNya. Ampun lagi Ya Allah…

Sabtu lepas aku sempat pergi ke Majlis Solat Hajat anjuran Sheffield’s Malaysian Students Association (SMSA). Berminat dengan tips-tips yang diberikan oleh Ustaz Abd Rahim, penceramah jemputan untuk majlis tersebut. Di antaranya adalah:
1. Jaga masa
2. Meletakkan mindset bahawa apa yang kita pelajari itu senang
3. Minta doa dan restu ibu bapa

- kalau boleh sertakan jadual penuh peperiksaan
kepada mereka supaya mereka tidak lepa untuk berdoa terus
menerus kepada kita, insya Allah
4. Sebelum mula belajar, bacalah ayat-ayat al-Quran dahulu

walaupun satu ayat
- untuk memohon keberkatan daripada Allah dan supaya
perbuatan mengulangkaji kita itu dikira sebagai satu
ibadat, insya Allah
5. Doa untuk orang-orang lain
- Apabila kita berdoa untuk orang lain juga, malaikat akan

menyambut doa kita dengan berkata, “wa iyyaka” yang
bermaksud, “untuk kamu juga”.
- Bermakna doa kita akan di’amin’ kan juga oleh para

malaikat, dan malaikat juga berdoa untuk kita (doa para
malaikat sangat mustajab)
- Betapa Allah nak mengajar kita supaya tidak berhasad

dengki dengan berdoa untuk orang lain

Apa-apa pun, kuingin mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf dari sahabat-sahabat semua di atas segala salah dan silap yang pernah kulakukan, sedar atau tanpa sedar. Mohon keredhaan dari sahabat-sahabat semua. Doakan kejayaan kita semua dunia dan akhirat. Amiin….

Name : Siti Rusyida Rohim
Student ID : 050193651
Level 3 MEng Mechanical Engineering
Final Examination Timetable Spring Semester 2007-08




“Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliyyah) bermusuhan, lalu Allah mempersatukan hatimu, sehingga dengan kurniaNya kamu jadi bersaudara, sedangkan (ketika itu) kamu berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari sana. Demikianlah, Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk.” (3:103)



Wallahu a’lam...

No comments: